U bent hier

Dutch Ladies First zwemmen zich door de nacht

Op de pagina's van de dames staan diverse fotoreportages en mijn verslag van de tocht (verslag ook op deze pagina).

2012-07-21 - Medemblik - Op de 20e om 19.30 uur verzamelen bij Jack Brakeboer. We waren allemaal vroeg genoeg om de zwemsters die nog onervaren zijn eerst nog bij daglicht te laten zwemmen. Denise is helaas als zwemster afgevallen en Bianca was deze week ziek en voelde zich niet voldoende hersteld. Dus 6 dames die samen de nacht ingaan. De bedoeling was om naar Stavoren te zwemmen en weer terug te zwemmen naar Medemblik.

We zijn om een uur op 20.30 van start gegaan vanaf het ponton bij Jack Brakeboer voor de deur. Het water was 17,8 bij de aanvang van de tocht. Niek Kloots was bij loods Ben Lak aan boord van de Suerte om Ben ondersteuning te bieden en als "waarnemer."

Vooraf werd me duidelijk dat ook Desirée ziek was deze week. Gezien haar verhaal moet ze ernstig verzwakt geweest zijn. We hebben daarom haar als eerste in de haven laten starten en twee man op het dek geposteerd voor de veiligheid. Er leek geen vuiltje aan de lucht tijdens haar half uurtje licht. Er werd door haar netjes en in het hoge arm tempo gezwommen wat we kennen van haar. Ze bereikte een snelheid van 1,8/1,9 knopen bij een slag frequentie van 78 slagen/minuut.

Jasmijn was de volgende aan de beurt. Desirée verliet het water en ging zich verkleden. Bij het in de kajuit gaan werd ze toch weer misselijk en moest braken. we hebben het noodscenario ingeroepen: we konden haar aan de overzijde in Stavoren afzetten. Ze werd opgepikt door Ruud.

Jasmijn zwom haar 30 minuten netjes door in 1,7/1,8 knopen. Slag frequentie was 64 slagen. Niet moe maar wel wat afgekoeld ging ze opwarmen.

Janneke mocht naar de nacht toe zwemmen en nam een heel uur voor haar rekening. Dat hele uur is de regel bij Kanaalzwemmen. Janneke draaide 2,1 tot 1,9 knoop met een wat variërende slag frequentie. Lagere frequentie: minder snelheid. We hadden ingeschat dat het aardedonker zou zijn bij haar slot, maar dat viel nog wel mee.

Na de overname door Margot was het pas echt nacht. Margot heeft ervaring genoeg met naast de boot zwemmen en kon direct in de nacht zwemmen. Ze zette de vaart er ook in met 2,0 knopen en 70 slagen per minuut.

Van Niek had ik een lampje gekregen wat ik op mijn hoofd kon zetten om voor de zwemmer in het water te schijnen. Deze had drie standen. Scherp, middelmatig en knipperend. Na de eerste zwemsters bij nacht ben ik op hun aanwijzing overgestapt naar de middelste stand. De zwemsters moeten niet verblind worden.

Gemma zwom als 5e en moest echt wennen aan de nacht, die nu toch stikkedonker was. Er was een maan van ongeveer 1%, ik heb 'm niet gezien die nacht. Wel enorm veel sterren gezien. De Melkweg was goed zichtbaar. Gemma startte met 68 slagen per minuut en ineens na 6 minuten was dat 62 en daar bleef het bij dat uur. Ze had haar draai gevonden. Ze zwom met een snelheid van 1,8/1,9 knopen. Inmiddels hadden we gezamenlijk 7,6 zeemijl afgelegd.

Gemma werd afgelost door Linda, die ook moest wennen aan de nachtelijke situatie. Haar snelheid varieerde van 1,6 tot 2,0 knopen met haar slagfrequentie: 68 naar 64, naar 69 en weer terug naar 66.

Weer terug bij het begin van ons lijstje is Desirée er niet weer ingegaan, waardoor Jasmijn haar nachtelijk avontuur met de haven van Stavoren in het (verre) zicht. Jasmijn zwom deze keer wat harder om minder last te krijgen van de koude. Dat was met haar snelheid wel te zien: 2,0 knopen. Ze bereikte deze snelheid door ook hoger te zitten in de slag frequentie: 64 en de tweede helft 66 slagen per minuut. Na haar uur hebben we Jasmijn nog een bonus minuut gegeven en bereikten we de haven in 6 uur en 1 minuut.

Omdat we Desirée af mochten zetten in Stavoren voeren we de haven in en Ruud kwam ons tegemoet nadat we de boot aangemeerd hadden.

We hebben een korte vergadering belegd met als agenda: wat willen we nu nog doen? Janneke vond dat ze niet bij voldoende nachtzicht gezwommen had en die wilde in elk geval nog een keer in de nacht. De onder zwemsters vonden het prima om nog een keer te zwemmen, doch wel graag bij dag. Jasmijn had als enige al twee keer gezwommen en nam de keuze om niet meer te water te gaan.

Conclusie: we bleven een uurtje of wat liggen om dan ook wat te kunnen slapen (Richard, Ben en Niek waren nog niet in de gelegenheid geweest een oogje dicht te doen. De dames konden wanneer ze hun uur gezwommen hadden en droog waren best een uiltje knappen.

Voor zonsopkomst vertrokken we weer uit de haven en Janneke zwom in het inmiddels door de nacht afgekoelde water van 16,5 graden een uur en had de opkomende zon mee. Ze zwom ietsje langzamer dan haar eerste uur met 1,9 knopen. Ze bleef mooi constant in haar slagtempo.

Margot wilde ook een vol uur en ging er lekker tegenaan. Inmiddels was de wind wat aangewakkerd en deze was net als op de heenweg recht in de zij, dus hadden we er niet veel aan. Margot koos de zijde van de boot uit de wind en ging voor een leuk trainingsuurtje. 72 slagen per minuut leverde een snelheid van 1,8 knopen. De laatste 5 minuten ging er een schepje bovenop met 80 slagen per minuut.

Linda volgde met dezelfde snelheid bij veel minder slagen: 62. een heel net gezwommen uur. Gemma wilde vanwege een opkomende blessure zich beperken tot een half uur. Snelheid 1,8 knopen en het geheel met 64 slagen per minuut.

Na Gemma zijn we op de fok en motor verder gevaren naar Medemblik. Een nuttige nacht waarin bleek dat het nachtelijke zwemmen even wennen was, maar geen onoverkomelijk probleem. Tja, je ziet niet veel, behalve die schijnwerper in je gezicht.... De dames bedankten Ben en Niek voor de zorgen en gingen hun eigen weg. Achteraf veel mails terug gekregen vanwege de vermoeidheid. Ook ik - en dan heb ik niet eens gezwommen - was redelijk bekaf en heb bij thuiskomst een uurtje of twee geslapen. Het is een soort jet-lag gevoel.